دسته‌بندی نشده

OLED یا NanoCell/ کدام نمایشگر بهتر است

در این مقاله نمایشگر های OLED و NanoCell را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد و به بررسی کارکرد و تفاوت های میان ان ها می پردازیم 

به نظر می رسد هر ساله تکنولوژی های جدید در عرصه ی تلویزیون ارائه می شوند که یادگیری در مورد ان ها امری ضروری است. از تکنولوژی های جدیدی که چند سال گذشته عرضه شده است تکنولوژی نمایشگر اختصاصی نانوسل ال جی و OLED می باشند. 

نانوسل NanoCell چیست

نانوسل تکنولوژی صفحه نمایش جدید از کمپانی ال جی است که برای بیشتر تلویزیون های این کمپانی استفاده شده است.
نمایشگر nanocell به نمایشگر های led و lcd بسیار نزدیک است و هر دو کیفیت تصویر فورکی را ارائه می دهند. تنها تفاوتی که در این نمایشگر وجود دارد این است که در ان لایه های بیشتری از نانو ذرات وجود دارد که به عنوان فیلتر های رنگی عمل می کنند و به تقویت وضوح و روشنایی رنگ های روی نمایشگر کمک می کند. از این نظر این نمایشگر به QLED نیز مشابه است.
کارکرد این نمایشگر چگونه است؟ پیکسل ها روی نمایشگر دارای رنگ های قرمز, ابی و سبز هستند. ترکیب این سه رنگ با یکدیگر می تواند میلیون ها رنگ مختلف را تولید کند.
در هر حال نور دریافتی می تواند ظاهر رنگ ها را روی نمایشگر تغییر دهد. پیکسل هایی که در کنار یکدیگر هستند می توانند رنگ های خود را به پیکسل کناری ارسال کنند و بر دقت رنگی یکدیگر تاثیر بگزارند.
فیلتر های رنگی که در تلویزیون های نانوسل استفاده می شود. طول موج نور های نا خواسته را فیلتر می کند یا به عبارتی نوری را موجب نمایش رنگ استباه می شود فیلتر خواهد کرد. این فیلتر رنگ های قرمز, ابی و سبز را که روی نمایشگر نانوسل ارائه می شود تقویت می کند. این فیلتر همچنین خلوص رنگ سفید و مشکی را روی نمایشگر تقویت می کند.
برخی از تلویزیون های NanoCell همچنین ویژگی هایی مانند لوکال دیمینگ full-array را ارائه می دهند. این تکنولوژی نور های پس زمینه در اتاق های تاریک را کم می کند بنابراین رنگ های مشکی تاریک تر را ارائه می دهد و رنج داینامیکی را روی نمایشگر تقویت می کند. 

مزایا نمایشگر نانوسل

  1. nanocell کیفیت تصاویر بهتر و رنج داینامیکی گسترده تر از تلویزیون های LED را ارائه می دهد.
  2. دقت رنگی موجود در نانوسل موجب نمایش تصاویری واضح و دقیق تر می شود. 
  3. تلویزیون های NanoCell دارای قیمت های مناسبی هستند ( تقریبا نصف قیمتOLED).
  4. تصاویر روی ان مانند LCD محو نمی شود. 
  5. نانوسل زاویه دید گسترده در حدود 178 درجه را ارائه می دهد. 
  6. نمایشگر های NanoCell دچار سوختگی نخواهند شد. 

معایب تلویزیون های NanoCell 

تلویزیون های نانوسل چندان بی عیب و نقص نیستند بنابراین هنگام خرید ان ها باید به معایب موجود در ان ها توجه داشت. 

  • تلویزیون های NanoCell همان نمایشگر LCD با نور های پس زمینه هستند بنابراین دقت و وضوح رنگ های oled را ندارند. 
  • رنگ های مشکی روی این نمایشگر دارای عمق تلویزیون های OLED نمی باشند. 
  • نانوسل نسبت به اولد مصرف انرژی بیشتری دارد. 

اولد OLED چیست 

پنل اولد جدید ترین تکنولوژی نمایشگر دیجیتالی است که می تواند تصاویر را بدون نیاز به نور پس زمینه نمایش دهد. در این پنل به جای نور پس زمینه از پیکسل های متعدد با کارکرد فردی استفاده شده است. مهم ترین ویژگی در این نمایشگر ها رنگ های مشکی کاملا واقعی به دلیل تاریک شدن کامل تلویزیون و خاموش شدن کامل پیکسل ها  می باشد. به دلیل عملکرد فردی که هر پیکسل دارد رنج داینامیکی گسترده ای در تلویزیون های oled ارائه می شود.
تکنولوژی OLED وضوح تصاویر را به بهترین شیوه نمایش می دهد. در این نمایشگر به دلیل رنگ های بسیار واضح و دقیق و همچنین رنج داینامیکی بالا و تصاویر وضوح بهتر و بالا تری خواهند داشت. 

مزایا تلویزیون های OLED 

  • تلویزیون های اولد دارای رنگ های مشکی فوق العاده تیره و دقیق هستند و می توانند تصاویری بسیار بهتر از تلویزیون های نانوسل تولید کنند. 
  • به دلیل عدم استفاده از نور های پس زمینه در تلویزیون های OLED این نمایشگر فوق العاده صرفه جو در مصرف انرژی می باشد. 
  • نمایشگر های اولد نسبت به LED بسیار باریک تر هستند بنابراین کاملا مناسب طراحی خمیده می باشند. 
  • بیشتر تلویزیون های اولد پاسخگویی سریع و تاخیر ورودی پایینی دارند. این دو ویژگی برای انجام بازی های مختلف بسیار عالی هستند. این ویژگی گیمر ها را راضی و خوشنود نگه می دارند. 
  • تلویزیون های اولد در زوایا مختلف دقت و روشنایی تصاویر را حفظ می کنند به عبارتی دارای زاویه دید گسترده می باشند. 

معایب تلویزیون های OLED

علاوه بر قابلیت های بی نظیری که تلویزیون های OLED دارا می باشند در این نمایشگر چند معایب مختلف نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی ان ها خواهیم پرداخت. 

  • تلویزیون های اولد قیمت بسیار بالا تری از نمایشگر های LED دارند و دارای قیمتی دو برابر بیشتر از نمایشگر های NanoCell می باشند. 
  • در تلویزیون های اولد احتمال پیکسل سوختگی وجود دارد.

NanoCell یا OLED کدام یک بهتر است؟؟ 

تلویزیون های نانوسل ال جی جایگزین پنل های LCD و IPS می باشند. این نمایشگر ها زاویه دید بسیار گسترده ای دارند . لایه های نانو طول موج های ورودی نور را فیلتر می کند و همین امر سبب تاثیر منفی روی رنگ و روشنایی صفحه خواهد شد.
به دلیل تقویت رنگ قرمز و سبز در مرحله اول, دقت رنگی این نمایشگر نسبت به صفحه نمایش LED بیشتر است.
از طرفی نمایشگر های OLED کاملا متفاوت با دیگر نمایشگر ها هستند. این نمایشگر دارای رنگ های مشکی واقعی و رنگ های زنده و طبیعی می باشد. به دلیل استفاده نکردن از نور پس زمینه در این نمایشگر ها قطر و اندازه بسیار باریک و ظریفی دارند و امکان تولید به صورت منحنی را نیز خواهند داشت.
به دلیل کارکرد تکی و فردی هر پیکسل نمایشگر OLED کوالتی تصویر بی نظیر, مصرف انرژی پایین و پاسخگویی سریع تری نسبت به تلویزیون های LED و LCD دارند. 

کدام نمایشگر برای شما بهتر است؟؟

انتخاب و خرید یک تلویزیون بستگی به نیاز افراد و بودجه ان ها دارد. تلویزیون های اولد کیفیت تصویر بهتر و عملکرد بازی بهتری را ارائه می دهد. این تلویزیون ها مصرف پایین تری دارند و رنگ های طبیعی و زیبا را عرضه می کنند. رنگ های مشکی روی این نمایشگر ها عمق بیشتری دارند.
نمایشگر های نانوسل برای استفاده در اتاق های روشن بهترند. در این نمایشگر ها احتمال سوختگی پیکسل و نمایشگر وجود ندارد و همچنین از قیمت پایین تر و اقتصادی تری برخوردار هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *