دسته‌بندی نشده

مقایسه گاز های مصرفی در کولرگازی ها | R410A یا R22

نوع گاز استفاده شده در کولرگازی و دستگاه های تهویه هوا از اهمیت بالایی برخوردار است. گاز مصرفی در این محصولات برای عمل خنک کنندگی در اتاق بسیار مهم است و بدون ان کولر گازی نمی تواند دما هوا را تغییر دهد. گاز بکار رفته در کولرگازی ها همچنین برای گرم کردن هوا ممکن است کاربرد داشته باشد، البته این قابلیت بسته به وجود پمپ حرارتی دارد که در صورت استفاده از ان گاز مصرفی برای گرم کردن دما نیز می تواند کاربرد داشته باشد. با توجه به نکات و ویژگی های مختلف گاز مصرفی در کولرگازی ها متفاوت از یکدیگر است. این تفاوت می تواند بر نکات مختلفی مانند عملکرد و همچنین میزان مصرف انرژی تاثیر داشته باشد. در این مطلب به بیان نکات مختلفی در مورد گاز های مصرفی و قابلیت های هر یک خواهیم پرداخت.

گاز R22

گاز R22 یکی از گاز های بسیار شایع با مصرف بالا در تولیدات کولر گازی مخصوصا در دهه های گذشته محسوب می شود. این گاز که به فرئون نیز شناخته می شود به نوعی دارای مضرات و زیان های فراوانی برای‌جو زمین است و همچنین تاثیرات مخربی برای لایه ازون دارد به همین دلیل از سال 2020 تولید و استفاده از این گاز در بسیار از محصولات به کلی از بین رفته و ممنوع شده است.

گاز R410A
گاز R410A به عنوان جایگزینی برای R22 شناخته می شود. این نوع جدید از گاز امروزه در بیشتر کولر و دستگاه های تسویه هوا استفاده می شود. در کولرگازی های تولید شده از سال 2010 به بعد از این گاز استفاده شده است البته در کشو های جهان سوم گاز R22 هنوز هم در اندازه ای رواج دارد. تفاوت گاز R410A از R22 تعداد دفعاتی است که گاز R22 نسبت به R410A گرما را جذب و ازاد می کند. گاز R22 که یک هیدروکلرو فلوئوروکربن است نسبت به R410A یا پیورون به میزان کمتری گرما را حذب و ازاد می کند و همچنین بازدهی ان نیز کمتر است به همین دلیل است که R410A بسیار بصرفه تر و اقتصادی تر می باشد.

دلایلی برای تغییر گاز کولرگازی ها
اکنون به بیان دلیلی می پردازیم که ثابت می کند تغییر گاز کولرگازی ها ایده خوبی است:

کاهش اسیب به لایه ازون: گاز R22 هنگام نشت به لایه ازون اسیب می رساند بنابراین این گاز خطری دائمی برای سیاره زمین محسوب می شود.

پایین امدن مصرف برق: با از بین رفتن تدریجی گاز R22 پیدا کردن ان نیز سخت خواهد بود و همچنین هزینه های خرید و شارژ ان نیز افزایش می یابد.

بهبود راندمان: گاز R410A کارایی بهتری در جذب و ازاد کردن گرما دارد بنابراین مصرف انرژی ان پایین تر می اید و به دلیل اینکه در ایجاد تغییرات در دما توانایی بهتری دارد خنک و گرم کردن خانه ها را بهتر انجام می دهد.

بهبود کارایی: گاز R22 به سختی می تواند گرما را ازاد کند بنابراین کمپرسور کولر هایی که دارای این گاز هستند به سادگی در معرض فرسودگی و خراب شدن قرار می گیرند.

مزایای استفاده از کولرگازی اینورتر

محاسبه ظرفیت کولرگازی بر اساس متراژ خانه

انتخاب کولر گازی بر اساس منطقه اب و هوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *